het verhaal van Callati
Waarom moet dit uitgelegd worden?
is er een probleem dan?
Je denkt waarschijnlijk, wat is het probleem? Een koffiemerk koopt groene bonen bij een koffieboer, laat deze roosteren en verkoop dit aan de consument. Iedereen krijgt een eerlijk deel van de winst.
Helaas is dit niet het geval, maar 4% van de prijs die wij (als consumenten) betalen voor de koffie komt terecht bij de koffieboer. De afgelopen tijd gaan de koffieprijzen voor ons omhoog, maar voor de koffieboeren gaat de prijs alleen maar omlaag.
Hoe kan dit?
De waarde in wat wij de wereldwijde koffiestoel noemen, werd gelijk verdeeld tussen de producerende landen en consumerende landen. Voor een lange tijd was de winst min of meer eerlijk verdeeld tussen de consumerende landen en de producerende landen. Alleen in de laatste 10 jaar is dat snel veranderd. Tegenwoordig krijgen de producerende landen nog maar 13-17% van de winst.
In diezelfde periode werden alle waarde toegevoegde activiteiten uit deze landen weggehaald, wat ze afhankelijk maakte van ontwikkelingshulp.
In de afgelopen 30 jaar wordt de wereldwijde coffee industrie gedomineerd door slechts 5 grote multinationals. Ze hebben ze prijs voor de consumenten verhoogd, terwijl alle waarde toegevoegde activiteiten in koffielanden eruit zijn verdwenen. Leverde dit wel een verhoogde kwaliteit op? Helaas niet. Deze multinationals begonnen bonen van een verschillende herkomst te mengen om een uniforme smaak te creëren, een saaie smaak. Als je kijkt naar de winst die deze multinationals maken, zijn ze begonnen een gemiddelde kwaliteit koffiebonen te gebruiken. Koffiekwaliteit en unieke smaak werden ingeruild voor hogere winstmarges met behulp van technologie in plaats van vakmanschap. Kunnen we hier iets aan doen? Ja zeker, met uw hulp kunnen we een verandering maken in de koffie industrie.
Hoe?
Callati Coffee zal investeren in apparatuur om de koffiebonen te roosteren en te verpakken. We zullen deze apparaten naar koffieboeren in Rwanda, Colombia, Nicaragua en Peru brengen. Samen met ons team zullen we deze bonen omzetten in de allerbeste koffie. Deze koffie wordt bij jou thuisbezorgd tegen lagere prijzen die u verwacht voor premium koffie.
Callati Coffee start een proces dat het evenwicht in de wereldwijde koffieketen herstelt, waardoor meer economische waarden in het koffieproducerende land wordt gecreëerd. Wanneer de directe handel zich ontwikkelt en verbeterd, zal Callati steeds meer koffieboeren in verschillende landen gaan helpen. Het uiteindelijke doel is dat deze landen volledig onafhankelijk van ontwikkelingshulp worden.
Kom meer te weten over de landen!
wat wij willen bereiken
Ons doel
Waarom vinden wij dit belangrijk?
In een ideale wereld is iedereen gelijk, krijgt iedereen wat die verdient en krijgt iedereen waar die recht op heeft. Ook Callati wil hierbij helpen om te zorgen dat de wereld een stukje beter wordt. Door te zorgen dat de koffieboeren een eerlijke prijs voor hun bonen krijgen, kunnen deze boeren meer investeren in hun leven, bedrijf en kinderen met als doel ze een beter toekomstbeeld te geven.
Waarom is Callati coffee anders?
In Nederland wordt de waardering voor zuivere Italiaanse koffiebeleving steeds groter. Samen met de behoefte om koffieboeren te helpen om betere leefomstandigheden te realiseren, is Callati Coffee ontstaan. Deze elementen samen zorgen voor prachtige koffie. Italiaanse smaakbeleving samen met eerlijke koffie. Callati Coffee ondersteunt vier projecten waar Callati de bonen naar Nederland brengt om deze in een ambachtelijke, toch technologische geïnnoveerde koffiebranderij te laten branden.
waneer is een product direct trade?
Producten waar het logo van "direct trade" opstaat. zeggen dat zij de koffiebonen zonder tussenhandelaren kopen van de koffieboeren. Het uiteindelijke doel van direct handelen is om een de handelsketen van koffie korter te maken, zodat de producenten van koffie, de koffieboeren, meer geld krijgen voor hun producten. Doordat er direct ingekocht wordt bij de producent, kunnen de koffiebranders beter de kwaliteit van koffie bewaken en garanderen.
Een product is dus direct trade wanneer er geen tussenhandelaren bij betrokken worden en het product direct vanuit de plek van herkomst gehaald wordt.
